Fashion Forum RSS Feed

Subscribe to Fashion Forum RSS Feed feed
Updated: 1 hour 19 sec ago

Modeugen får nye showformater

28. April 2017

Da Camilla Frank i december 2016 satte dig i direktørstolen for Copenhagen Fashion Week, var det med en klar målsætning om at ryste posen og få nytænkt den københavnske modeuge.

Et altid omdiskuteret emne er showkalenderen, og derfor virker det oplagt, at det er der, nye tiltag skal præsenteres. Den tidligere ON/OFF showkalender er gemt væk, og i stedet bliver der nu én kalender med to forskellige kategorier: En kategori for shows og en kategori for præsentationer.

Camilla Frank har tidligere påpeget det problematiske i retorikken omkring en ON/OFF-showkalender: at brands kunne bruge rigtig mange penge på at lave et show, for så at ende i en ”OFF” kalender. Men det er ikke kun retoriske overvejelser, der ligger bag de nye ændringer, det handler også om at tilpasse sig modebranchens behov:

”Efterspørgslen efter at lave noget andet end det regulære show har været stigende de sidste par sæsoner, og det er primært for at imødekomme dette, at vi har lavet de ændringer, vi har lavet. Mode skal ses og opleves, og det er vores job at sørge for, at vi skaber de rigtige rammer for at moden i Danmark bliver eksponeret og vist frem, og at modeugen i København fortsætter med at være et tilløbsstykke,” forklarer modeugedirektøren.

Hvad er en præsentation?
Den nye kategori, præsentationen, beskrives af Copenhagen Fashion Week som alt andet end et show. Så det kan være alt fra mindre visninger til alternative tiltag. Der bliver altså åbnet op for, at brands får mere frihed til at skabe oplevelser, der passer præcis til dem.

”Showet er klassisk og vel stadig den mest anerkendte måde at fremvise sin kollektion på. Det er et virkelig stærkt format, og det er et vigtigt element under modeugen, som vi fortsat prioriterer. Men vi må også sande, at det bare ikke er for alle. Udover at eksekvering af et show er omkostningsfuldt, så stiller det også nogle krav til, hvad der bliver vist. Nogle brands gør sig rigtig godt ned af en catwalk, hvor andre måske vil få mere ud af et mindre set-up, hvor man kommer tættere på hver enkelt style eller på anden måde bliver lukket ind i brandets univers. Vores forhåbning er, at præsentationskategorien vil give flere chancen for at arbejde kreativt med sit brand under modeugen.”

Ansøgning stadig nødvendig
At der åbnes op for nye formater under modeugen betyder dog ikke, at kuratering mister sin relevans. Man skal stadig ansøge om at komme i kalenderen, uanset om man laver show eller præsentation, og den endelige vurdering bliver fortsat truffet af et ekspertpanel uden indblanding fra Copenhagen Fashion Week sekretariatet.

Deadline for ansøgning til SS18-modeugen i august er den 15. maj 2017 kl. 10.00. Du kan læse mere her om tilmelding og priser. Kontaktpersonen hos CFW vedrørende show og præsentationer er Head of Business & Operations, Sophie Noreng.

Indlægget Modeugen får nye showformater blev vist første gang den Fashion Forum.

“Der er ikke noget odiøst i at bruge både hjerne og hjerte”

28. April 2017

Thomas Gundorph har mange år på bagen i modebranchen. I 27 år var han ejer og designer for modemærket og multibrandbutikken, Junk de Luxe. Men efter næsten tre årtier i samme virksomhed, trængte han til at prøve noget helt nyt og genfinde passionen:

”Junk de Luxe blev pludselig meget stort og kommercielt, og drejede sig kun om at levere. Det gik godt, vi havde en omsætning tæt på 100 millioner og solgte til 300-400 kunder i Europa, men efter 27 år havde jeg lyst til at prøve noget helt andet, og starte en lille virksomhed, som jeg kunne drive på min egen måde,” siger Thomas Gundorph om den drejning, hans allerede lange karriere pludseligt tog. En drejning der betød, at han i 2014 opkøbte det allerede velrenommerede Stylepaste-koncept, der bestod af en fysisk butik i Aarhus og en webshop.

Sværere at drive forretning i dag
Stylepaste er en konceptbutik, der har kunder fra det danske opland og resten af verden. Især København, Norge og Tyskland er glade for Thomas Gundorphs forretning, der sælger alt fra tøj og sko, til interiør og møbler. Men på trods af den store succes, oplever Stylepaste-ejeren også, at det er blevet vanskeligere at drive butik i dag. Han fremhæver især konkurrencesituationen som en udfordring, hvor kapitalstærke online forhandlere kannibaliserer visse segmenter indenfor retail.

Han har derfor valgt og fokusere på nichemarkedet, og det har virket for den erfarne modeelsker. Han bruger en stor del af sin tid og sine ressourcer på at fordybe sig og i indkøb og kuratering – to ting, der er alfa og omega, hvis han skal differentiere sig og fastholde kundekredsen – en kundekreds Thomas Gundorph mener, han har et ret godt kendskab til.

”Stylepaste er mit eksperimentarium, hvor jeg har fået mulighed for at lave mit helt eget personlige koncept. Vi har fundet en niche i det unikke, og det fungerer for os. Forbrugerne er blevet meget mere oplyste, og opsøger i højere grad oplevelser, sanser, og rejser i dag, og så vil de gerne have nogle unikke produkter, som ikke alle har,” fortæller Thomas Gundorph, der trods sit rebelske opbrud, stadig har en god portion forretningsstrategi med i realiseringen af sit hjertebarn.

”Vi er blevet taget utroligt godt imod, og jeg tror en af grundene er, at vi gør tingene anderledes, og at vi skiller os ud. Derudover sørger vi for, at der er noget til enhver smag, og befinder os både i luksusenden, men også i det kommercielle segment. Jeg er ikke naiv, jeg ved godt, at der også skal skabes en omsætning. Jeg er både æstetiker og forretningsmand, og der er intet odiøst i at træffe beslutninger med både hjerne og hjerte på rette sted,” siger han videre.

En stille protest
Men Stylepaste handler ikke bare om at møde kundernes skiftende og unikke behov. Den skal også ses som en stille protest mod den modeverden, Thomas Gundorph har været en del af i så mange år, og som han synes er ved at køre af sporet:

”Jeg vil gerne stoppe tiden. Moden går alt for hurtigt, der er alt for mange kollektioner, og det er alt for omskiftende. Der giver ingen mening. Vi vil gerne sælge klassikere, der er langtidsrelevante og som holder for livet,” fortæller den tidligere designer, som også viderefører denne afslappede og overskudsagtige tankegang i andre dele forretningen – økonomien.

”Jeg har ikke nogen forkromede budgetter eller planer, og det er befriende. Men hvis jeg skal pege på noget, jeg gerne vil investere i, i fremtiden, så er det at få lidt mere plads, så jeg kan få endnu flere møbler og mere interiør, end jeg har nu,” siger Thomas Gundorph, som til trods for en stor portion erfaring, stadig ser branchen som en uregerlig og uforudsigelig størrelse, hvor vejen til succes, er så godt som umulig at optegne – men derfor er hans begejstring for modeverdenen ikke blegnet.

”Branchen tager røven på én – gang på gang. Nogle gange synes man, at man har tænkt rigtigt, at man har truffet det helt rigtige valg, og så viser det sig at være forkert. Det er hårdt, men det er også en del af charmen,” afslutter Thomas Gundorph, inden han forlader interviewet for at købe kager til resten af teamet for at fejre ugens salgstal.

Indlægget “Der er ikke noget odiøst i at bruge både hjerne og hjerte” blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

28. April 2017

Fashion Revolution Week-event:
Den danske tekstildesigner og ejer af brandet LINNEMANN, Stine Linnemann, har valgt at åbne dørene til sit væve-værksted, i forbindelse med aktuelle Fashion Revolution Week. Lørdag den 29. april vil Stine Linnemann derfor byde velkommen i en ofte lukket del af modeverdenen og fortælle om sit arbejde med tekstiler til store internationale brands, som Louis Vuitton, Calvin Klein og Fritz Hansen. Derudover vil hun fortælle om sin personlige overgang til en mere bæredygtig tøjproduktion med sit eget brand, og herunder om sit tætte samarbejde med socialøkonomiske producenter i Danmark og et fairtrade væveri i Etiopien. Læs mere om eventet her.

Arbejdernes internationale kampdag:
I dag holder Mads Nørgaard traditionen tro sin årlige 1. maj festival, i butikken på Strøget i København. Til arrangementet vil der blive solgt eksklusive showpieces og kollektionsprøver, og underholdningen leveres af blandt andre DJ Emilie Lilja og Emil Lange. Læs mere om eventet her.

Velgørenhed:
Det danske børnetøjsmærke, name it, har valgt at støtte Danske Hospitalsklovne, med lanceringen af to nye limited edition T-shirts. De to T-shirts er designet i samarbejde med to af landets hospitalsklovne, der dagligt er i kontakt med syge børn, som er indlagt på landets hospitaler, og vil blive solgt både i butikker og online. Alt overskud fra salget går derefter ubeskåret til Danske Hospitalsklovne.

Modefilm:
Skandinaviens største modefilmsfestival, Copenhagen Fashion Film Festival, er i fuld gang, og i aften afholdes den store prisfest i Empire Bio i København. Her vil modefilmens største kommende talenter vil blive kåret af en prominent jury, bestående af nogle af de bedste designere, filminstruktører og moderedaktører i Danmark. Her kåres blandt andet den bedste idé til en modekortfilm, i samarbejde med Magasin. Festivallen byder derudover også på forskellige modefilmsarrangementer, hvor man blandt kan se eller gense filmen ’The First Monday in May’, på onsdag den 3. maj. Læs mere om eventet og tilmeld dig her.

Kostumeudstilling:
Nu kan man få et unikt indblik i en verden af glamour, når Rødovre Centrum udstiller intet mindre end 30 spektakulære kostumer fra Det Kgl. Teater. Hvert kostume har sin helt egen historie og har været båret af skuespillere og sangere i forestillinger som King Lear, Maskerade og La Triviata. Kostumerne er designet af både Det Kgl. Teaters egen kostumeafdeling og eksterne kostumedesignere og scenografer som Karin Betz og som Anja Vang Kragh. Se udstillingen på festpladsen i Rødovre Centrum frem til d. 7. maj.

Upcoming designere:
Det internationale modemagasin, ELLE, har sat sig for at kaste lys på nogle af de kommende designtalenter, der findes rundt omkring i verden. Derfor har chefredaktørerne fra de 46 forskellige ELLE-magasiner globalt i denne uge udvalgt deres yndlings upcoming modedesignere fra deres eget land, samt tre af designerens looks. Ikke overraskende valgte den danske redaktør, Cecilie Ingdal, den talentfulde – og allerede anerkendte – designer, Cecilie Bahnsen, som sin favorit. Herefter kan alle andre modeelskere, indtil den 24. maj, stemme på sin egen favorit, og hermed være med til at sætte fokus på fremtidens talenter inden for mode.

Butiksåbning:
Den australske sæbeproducent, Aesop, har længe været populær herhjemme for sine effektive produkter og ikke mindst flotte indpakning. Allerede nu kan produkterne købes i Aesops butik på Værnedamsvej på Frederiksberg, men fra i dag af kan Nyhavn også bryste sig af at forhandle de omtale sæber og cremer, på Store Strandstræde 8.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

Amazon vil bruge vejret til at sælge flere varer

28. April 2017

Den amerikanske onlinegigant Amazon vil altid gerne lære sine kunder bedre at kende, hvilket deres nyeste tiltag indenfor den efterhånden veludviklede verden af shopping vidner trofast om. Amazon har netop lanceret en ny personlig shoppingtjeneste, der er baseret på noget så omdiskuteret, som vejrudsigten. Det skriver The Daily Telegraph.

Tjenesten vil, ved at inkludere vejrdata i sin algoritme, komme med relevante købsforslag til Amazons kunder, der passer til lige netop den lokale vejrsituation, personen befinder sig i. På solrige dage vil tjenesten tilbyde solcreme, sandaler og grill-udstyr, og når regnen tager over, vil gummistøvler og regnjakker fylde skærmen.

Hvornår er det sommer?
Amazons nye service er delvist baseret på en analyse, de har foretaget af deres sæsonrelaterede salgstal siden 2013. Den vil onlineforhandleren bruge til at opnå indsigt i og drage nytte af, hvornår kunderne mener sommeren er kommet, og hvornår de synes, det er tid til at købe varme frakker og vinterstøvler. Eksempelvis viste analysen, at de britiske kunder først begynder at købe sommerrelaterede produkter i starten af juni, samt at der, i løbet af de sidste tre år, er sket en stigning i deres salg af sommerprodukter på hele 380% den 1. juni.

Den nye tjeneste blev lanceret på Amazons hjemmeside i går, hvorfor det endnu ikke vides, hvordan kunderne tager imod de klimaspecifikke forslag – men vejreksperterne ser stort potentiale i idéen:

“Jeg ved bedre end de fleste, at briterne laver planer rundt om vejret, og nogle gange kan forholdene ændre sig hurtigt, så det er godt, at Amazon hjælper folk med kloge og hurtige vejraktuelle indkøb,” udtaler den britiske vejrvært, Lucy Verasamy, til The Daily Telegraph.

Indlægget Amazon vil bruge vejret til at sælge flere varer blev vist første gang den Fashion Forum.

Her er det endelige Copenhagen Fashion Summit-program

27. April 2017

I dag er der præcis to uger til, at verdens største topmøde for bæredygtig mode, Copenhagen Fashion Summit, løber af stablen, og der er efterhånden en lang række anerkendte talere, værter og partnere på listen over deltagere. I starten af april kunne vi for eksempel løfte sløret for årets værter, model Amber Valletta og Monocle-grundlægger, Tyler Brûlé, samt flere internationale navne, som The New York Times’ Vanessa Friedman, designer Eileen Fisher, H&Ms Anna Gedda, kreativ konsulent Julie Gilhart og designer Prabal Gurung.

Nu afsløres den sidste række af verdenskendte modeprofiler, der vil være at finde, til forårets helt store bæredygtighedsevent.

I toppen af den danske tilstedeværelse finder man Hendes Kongelige Højhed, Kronprinsesse Mary, der som passioneret fortaler for sundhed, ligestilling og bæredygtighed i modebranchen, vil indtage rollen som både protektor og taler for topmødet.

Ligeledes vil Livia Firth også gæste begivenheden. Hun har, som stifter og kreativ direktør for Eco Age Ltd., stor erfaring med at etablere og implementere skræddersyede bæredygtighedsløsninger til forskellige modevirksomheder.

Yderligere deltager også model og aktivist Cameron Russell, der med sin passionerede tilgang til alt fra klimaforandringer til ligestilling og med sin ambassadørstilling for Rainforest Alliance, også vil bidrage positivt til Copenhagen Fashion Summit, sammen med John Moore, kreativ direktør og medstifter af det bæredygtige herretøjsmærke Outerknown.

Derudover kan yderligere ti andre anerkendte nationale og internationale navne afsløres:

Dilys Williams, direktør, Centre for Sustainable Fashion
Elin Larsson, Sustainability director, Filippa K
Jessica Simor, advokat
Ulla Tørnæs, dansk Minister for udviklingssamarbejde
Lucy Siegle, journalist
Annie Gullingsrud, direktør, Fashion Positive, Cradle to Cradle Products Innovation Institute
Cecilia Takayama, direktør, The Materials Innovation Lab, Kering
Chris Grantham, Circular economy portfolio director, IDEO
Cecilia Strömblad Brännsten, Environmental Sustainability, H&M
Joe Iles, Editor-in-chief, Circulate

I sidste uge kunne Copenhagen Fashion Summit også løfte sløret for 13 af topmødets talere, herunder Miroslava Duma, stifter og CEO for Fashion Tech Labs Venture Inc. og Peter Copping, Serial entrepreneur and thought leader fra Singularity University. Du kan læse om hele deltagerrækken til Copenhagen Fashion Summit her.

Derudover kan du stadig anmode om en invitation til Copenhagen Fashion Summit her, hvor der nu også er sat et begrænset antal billigere billetter til zone C og D til salg.

Indlægget Her er det endelige Copenhagen Fashion Summit-program blev vist første gang den Fashion Forum.

Fashion Transparency Index viser, at der er lang vej igen

27. April 2017

Fashion Revoultion Week kører lige nu for fjerde år i træk. Igen i år udgiver NGO’en rapporten, Fashion Transparency Index, der kortlægger, hvilke brands, der gør en indsats for at skabe transparens, samt hvor godt, de gør det. Resultaterne skal inspirere og fungere som en opfordring til større gennemsigtighed i hele modebranchen.

100 brands med en omsætning på over 1,2 mia. dollars er udvalgt til analysen på tværs af geografi og segment – highstreet, luksus, sportstøj, accessories, sko og denim. Eksempelvis har Kering Group, Inditex, Gap Inc. og Adidas flere brands repræsenteret på listen, som hver især er blevet vurderet.

Resultaterne er fremkommet på baggrund af et spørgeskema, som virksomhederne selv har udfyldt, samt tilgængelig information fra deres hjemmesider, eksempelvis års- og CSR-rapporter.

De udvalgte brands bliver vurderet ud fra fem kerneområder: 1) ”Policy & Commitment” 2) ”Governance” 3) ”Traceability”, 4) ”Know, Show & Fix” og 5) ”Spotlight issues”. Fashion Revolution arbejder ud fra en pointskala, hvor hver af de fem tematikker har et maksimum antal point at dele ud af, og pointene omregnes til procent.

Ingen imponerer
Det er bemærkelsesværdigt, at ingen af de 100 brands scorer højere end 49% procent – et faktum, der synliggør, at der er lang vej endnu, hvad angår transparens omkring leverandører, værdikæder og forretningsmetoder. Gennemsnittet sniger sig også kun op på 20%.

Otte brands udemærker sig i analysen: Adidas, Reebok, Marks & Spencer, H&M, Puma, Banana Republic, Gap og Old Navy scorer flest point i de fem kategorier; mellem 46% og 49%.

Rapporten udtrykker bekymring over, at en tredjedel af de involverede brands har en samlet score på under 10%, og her blander luksus- og highstreet brands sig med hinanden. Tre brands – Dior, Heilan Home og s.Oliver – scorer nul i point; de gør altså intet. Dermed ikke sagt, at de ikke overholder lovgivning, menneskerettigheder og andre regler og love, men der er ingen information tilgængelig om deres produktion, leverandører og/eller værdikæde. Til gengæld beretter 78 brands om deres forpligtelser i forhold til menneskerettigheder, miljøpåvirkninger og arbejdsforhold – den del af analysen, de kalder ”Policy & Commitment”.

Ud af samtlige 100 brands er Marks & Spencer det eneste brand, der formår at score fuld plade med 100% i ”Governance”. Her skal kriterier som oplysninger om, hvem i virksomhedens organisation og bestyrelse, der er ansvarlig for social og miljømæssig påvirkning, være oplyst.

”Traceability” og ”Know, Show & Fix” – der indebærer om leverandørlisterne er tilgængelige, og hvor detaljerede er de, samt hvordan virksomheden vurderer og håndterer sin indsats omkring leverandørpolitikker – er de to tungeste poster, der tæller for henholdsvis 34% og 30% af den samlede score. Det er på disse punkter, at det – ifølge undersøgelsen – står værst til for alle brands.

Hvor kommer råmaterialerne fra?
Ifølge rapporten, ser man flere og flere brands – i år er tallet 32 – der udgiver lister over deres leverandører. Asos har f.eks. offentliggjort en liste over leverandører til deres eget brand, og Marks & Spencer står som bannerfører med et interaktivt kort over leverandører af både tøj og mad. Alligevel kan ingen brands bryste sig af en liste over leverandører af råmaterialer. Ingen. Vi kradser altså kun i overfladen, når det kommer til fuld transparens.

84 brands beskriver, hvordan de foretager fabriksvurderinger, men det halter, når det kommer til at offentliggøre de egentlige resultater, og hvordan kortlagte problemer skal løses, for som Fashion Transparency Index pointerer, så er afrapportering ikke nok.

Et tal, der taler for, at vi (stadig) lever i en køb-og-smid-væk-kultur er, at kun to brands tilbyder reparationer: Levi’s og Gucci. Et tiltag, flere brands udenfor listen tilbyder, som eksempelvis Nudie Jeans, Patagonia og Filippa K.

Som de eneste to brands går H&M og Adidas igen på Business of Fashions netop offentliggjorte liste over de 16 bedste modebrands at arbejde for i verden.

Du kan læse hele Fashion Transparency Index 2017 her.

Indlægget Fashion Transparency Index viser, at der er lang vej igen blev vist første gang den Fashion Forum.

Ny PR og Marketing Manager hos DAY Birger et Mikkelsen

26. April 2017

Datter af Keld Mikkelsen og Marianne Brandi, Amalie Brandi Mikkelsen, overtager rollen som PR og Marketing Manager efter Victoria Teisen, der rykker videre til stillingen som Online Manager.

“Vi sigter konstant efter at finde nye måder hvorpå vi griber markedet an – vores næste skridt er at introducere en nøgleperson, der har stor kendskab til DAY og som vil medvirke til at videreudvikle brandet,” siger DAY Birger et Mikkelsens CEO og medejer, Peter Henriksen.

Amalie Brandi Mikkelsen har en international baggrund – herunder en uddannelse i Strategic Design and Management fra Parsons i New York, og har det seneste år været ansvarlig for udviklingen af det britiske marked på DAY Birger et Mikkelsens kontor i London.

”DAY er en familie-virksomhed, og gennem min opvækst har jeg altid instinktivt kendt DAY’s kerneværdier. Jeg glæder mig utrolig meget til denne udfordring,” siger Amalie Brandi Mikkelsen om sin nye stilling i virksomheden.

Indlægget Ny PR og Marketing Manager hos DAY Birger et Mikkelsen blev vist første gang den Fashion Forum.

River Studio: Smykker bør også være bæredygtige

26. April 2017

Den danske stylist og indehaver af den bæredygtige mode- og konceptbutik, River and Raven, har altid haft en drøm om at blive smykkedesigner – en drøm, der aldrig rigtig blev opfyldt, før nu. Regitze Bay har netop lanceret sit nyeste skud på stammen af ansvarsbevidste tiltag, et smykkebrand, kaldet River Studio, der ligesom resten af den danske iværksætters erhverv, har bæredygtighed og social ansvarlighed, som omdrejningspunkt.

”Ligesom så mange andre piger og kvinder, elsker jeg guld og diamanter, og jeg har længe været på udkig efter bæredygtige smykker, som jeg kunne forhandle hos River and Raven. Men udvalget var meget begrænset, og så oplevede jeg også, at mange guldsmede var lidt afvisende, når jeg bragte bæredygtighedskriteriet på banen. Derfor tænkte jeg, at så må jeg jo gøre det selv,” fortæller Regitze Bay, om motivationen bag hendes nye smykkekollektion, der er lavet udelukkende af bæredygtige råmaterialer.

Alle ædelstene er Fair Trade, perlerne indhentes fra forhandlere, der bruger bæredygtige indsamlingsmetoder, diamanterne er konfliktfri og udvundet uden brug af børne- og tvangsarbejde, og både sølv og guld er lavet af genanvendte materialer. Men det har ikke været så ligetil at finde ud af, hvordan man kan anskaffe sig ædelstene på bæredygtig vis, og hvordan man sikrer den høje standard i råvareudvalget:

”Det har virkelig været udfordrende, især fordi det drejer sig om en branche, hvor der slet ikke tænkes i bæredygtighed. Det har for eksempel taget mig lang tid, at finde leverandører, som kunne levere de rette sten. Størstedelen af de diamanter, der er i omløb, aner man ikke hvor kommer fra, og det nytter slet ikke, hvis jeg skal kunne kalde mit brand bæredygtigt,” fortæller Regitze Bay.

Derfor har hun brugt meget energi på at etablere et samarbejde med en leverandør, som kan fortælle præcis, hvor hver enkelt sten kommer fra, helt ned til den eksakte mine, den er udvundet fra, og den slags idealistiske leverandører er en sjældenhed i en så kommerciel branche.

Sjældne ressourcer og gode investeringer
Regitze Bay er dog ikke kun motiveret af ønsket om mere social ansvarlighed og bæredygtighed, hun vil også skabe kvalitets smykker, man har for livet. River Studio-smykker er derfor lavet i materialer, der lever op til det, hun selv kalder en “usædvanlig høj standard”:

”90 % af de farvede sten, der findes ude på markedet, er kunstigt varmebehandlet, men vi har valgt at arbejde primært med naturligt farvede ædelsten og ubehandlede perler. Derfor er kvaliteten meget høj, fordi det er meget sjældne råvarer vi handler med, hvilket efterhånden er noget helt særligt. Sådan en sjælden ressource bliver kun mere og mere værd, og derfor skal smykkerne også ses som en investering,” fortæller Regitze Bay.

Hendes ambition er, at hendes nye brand skal være på et niveau, hvor det har sin berettigelse blandt andre højtestimerede kvalitetsbrands – både i forhold til æstetik og ansvarsbevidsthed. Af denne grund har Regitze Bays indre smykkedesigner også været virkelig udfordret æstetisk, men det er ikke nødvendigvis kun en skidt ting:

”Det er som at lave en dogmefilm. Man sætter nogle benspænd for sig selv, og så er det min fornemste opgave at operere indenfor dem. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men det har også været meget spændende at se, hvad man kan lave indenfor de her rammer,” fortæller Regitze Bay, som aldrig kunne finde på at gå på kompromis:

”Hvis ikke det havde været muligt at opfylde alle mine krav, så havde jeg ladet være. Jeg ville aldrig gå på kompromis, hverken med æstetik eller med det bæredygtige niveau,” runder den debuterende smykkedesigner af.

Indlægget River Studio: Smykker bør også være bæredygtige blev vist første gang den Fashion Forum.

ECCO udvikler ny lædertype

25. April 2017

I mange år har både designere og garverier eksperimenteret med lædermaterialer, og der har været visse begrænsninger i de tidligere versioner af gennemsigtig læder: ofte har det været mere stift og kunne under ingen omstændigheder tåle at blive vådt.

En gruppe forskere hos ECCOs Reseach & Developement Centre i Amsterdam har arbejdet i tre år på at nærstudere gamle egyptiske og græske garveteknikker for at imødekomme de problematikker, der er forbundet med at lave transparent læder.

Tidligere har ofte får og ged været brugt, men nu er ECCO kommet frem til, at det bedste resultat opnås ved at bruge kohuder – det er meget mere fleksibelt på grund af dets blødhed, dets styrke og vandbeskyttende effekt.

”Vi tog udfordringen op for at gentænke læders æstetik både visuelt og dets berøringsflader. Vi spurgte os selv: ”Hvad ville være læderets Hellige Gral?”, og jeg mener, at det er at skabe et futuristisk materiale, der bevarer de egenskaber, som vi kender og elsker ved læder samt kræver af materialet. Målsætningen blev derfor at udvikle gennemsigtigt læder,” siger kreativ direktør og leder af ECCO Leather-projektet, Sruli Recht.

Det næste skridt for ECCO Leather er at omdanne materialet til produkter. Det giver nye designmuligheder samt æstetiske fordele – en jakke, der nærmest ligner en regnjakke, men med læderjakkens kvaliteter, er noget af det, ECCOs designteam leger med. Ligeledes skal sko og skjorter også på tegnebrættet.

Læder er et meget omdiskuteret materiale. Det har nogle klare fordele i forhold til holdbarhed, når det kommer til tøj, sko og tasker. Men på den anden side er der tydelige udfordringer i forhold til fremstillingen: dyrevelfærd og heftig forurening er blandt de tungeste argumenter for at begrænse fremstillingen.

Derfor kommer der også flere alternativer til. Stella McCartney har i mange år brugt vegansk læder til sine produkter, amerikanske forskere gror læder i et laboratorium, og i starten af denne måned, blev vinderen af Global Challenge Award det hold, der fremstiller læder af vindruer.

Indlægget ECCO udvikler ny lædertype blev vist første gang den Fashion Forum.

Tøjvask har ikke ændret sig siden 1950erne

25. April 2017

90% af alt vores tøj bliver smidt ud, længe før det er nødvendigt – ofte på grund af forældende vaskevaner, der resulterer i, at vi skiller os af med tøjet, fordi det kryber, farverne falmer og pasformen ændres.

Markedsresearchvirksomheden, Ipsos MORI, har foretaget en undersøgelse for AEG, og den viser, at vores vaskevaner stammer fra og det er primært to kilder: hvordan vores forældre gjorde det og tøjets vaskemærke. Det er et problem, fordi selvom vaskermaskiner har udviklet sig markant over flere generationers tid, så har vores vaskevaner det ikke. Samtidig ved mange ikke, at temperaturen angivet på vaskemærket er et maksimum og derved ikke den anbefalede temperatur.

For at komme disse problemstillinger til livs søsætter AEG et nyt projekt med navnet ”Care Label Project”, der skal hjælpe til med at bryde de gamle, gængse vaskevaner.

De dårlige vaner skal vaskes væk
Da vaskeanvisningerne er en af de vigtigste kilder til information, er en del af projektet lanceringen af et nyt vaskemærke, de kalder ”Don’t Overwash”, som skal oplyse om bæredygtige vaskevaner. Tre tematikker indgår: Vask mindre, rens kun tøjet, når det er nødvendigt og brug lavere temperaturer – der er 60% energi at spare ved at vaske ved 30 grader i stedet for 40.

Projektet gennemføres i samarbejde med 14 europæiske designere, hvor Stine Ladefoged, O! Waste og Whyred er blandt de skandinaviske bidragsydere. Designernes kollektioner har fået tilføjet det nye vaskemærke, så budskabet spredes omkring hvordan opdaterede vaskevaner kan ændre modeindustrien.

Andre samarbejdspartnere tæller Adidas, The Woolmark Company, NGO’en Fashion Revolution, og designplatformen, Not Just A Label.

Sidste år lancerede AEGs moderselskab, svenske Electrolux, tilsvarende projekt under navnet ’Style Well Cared For’, hvor blandt andre STORM & MARIE var en del af kampagnen.

Dengang fortalte brandets designer og medgrundlægger, Signe Elisabeth Vedel, til Fashion Forum hvorfor det er så vigtigt, at virksomheder også tager del i udviklingen. For ud over de åbenlyse fordele for miljøet og tøjets holdbarhed, som er brands’ troværdighed også på spil.

”Når vi sender tøj ud i verden, er det med krydsede fingre, for at kunden aflæser vaskeikonerne inde i tøjet og forstår deres betydning. Hvis dette ikke er tilfældet ødelægges tøjet og det bliver en dårlig oplevelse for kunden så vel som for os. Selvom fejlen ligger hos kunden, så mister de tillid til vores produkt og vi mister omsætning,” sagde hun.

Indlægget Tøjvask har ikke ændret sig siden 1950erne blev vist første gang den Fashion Forum.

Fashion Revolution Week starter i dag

24. April 2017

”Hvem har lavet mit tøj?”. Simplet spørgsmål, kompliceret svar. For hvem har egentlig lavet vores tøj? Dét opfordrer Fashion Revolution folk verden over til at stille spørgsmålstegn ved.

Non-profit-organisationen kæmper for en større transparens for at forbedre arbejdsforholdene og lønnen for de mange folk, der laver vores tøj. For deres levevilkår og løn er noget anderledes og lavere end dem, højere oppe i hierarkiet – seks ud af de tyve rigeste i verden driver en modevirksomhed, og deres formue kan en produktionsarbejder kun drømme om.

”Har du nogensinde tænkt på, hvem der laver dit tøj? Hvor meget de bliver betalt, og hvordan deres liv er? Vores tøj har været på en lang rejse, inden det hænger på bøjlerne i butikken – det har været i hænderne på bomuldsproducenter, spindere, vævere, farvere og syersker. 80% af arbejderne er kvinder mellem 18 og 24 år, og mange af dem, der laver vores tøj, lever i fattigdom. Det skal ændres,” siger grundlægger af Fashion Revolution, Orsola de Castro.

Historien må ikke gentage sig
Med Fashion Revolution Week fra 24.-30. april ønsker de at sætte fokus på en mere transparent modeindustri. Timingen er ikke tilfældig, den markerer årsdagen for ulykken i Bangladesh, hvor over 1.100 tekstilarbejdere blev dræbt, da en fabrik styrtede sammen.

I år er armbevægelserne store, over 90 lande deltager under årets tema: ”Money, fashion, power”. Fokus er at udforske pengestrømmen og magtstrukturen på tværs af modens værdikæde – blandt andet lønninger til tekstilarbejdere og prisen, vi betaler for vores tøj.

Magten ligger hos forbrugerne, og de opfordres til at tage stilling til effekten af deres køb, og derigennem skabe positive forandringer. Formålet er derfor at få forbrugere til bedre at forstå, hvad de betaler for, når klædeskabets indhold fornyes.

Hashtagget #WhoMadeMyClothes er allerede flittigt brugt, hvor blandt andre Amber Valletta og Stella McCartney har vendt vrangen ud på tøjet for at få virksomheder til at være mere transparente. Mode- og tekstilarbejdere kan respondere med billeder under #IMadeYourClothes.

Læs mere om, hvad du som virksomhed, forbruger eller producent kan gøre for at deltage i Fashion Revolution her.

Indlægget Fashion Revolution Week starter i dag blev vist første gang den Fashion Forum.

Christian Stadil: ”Historien falder til jorden, hvis ikke økonomien er på plads”

24. April 2017

”Løvens Hule” søger deltagere til tredje sæson, og modeiværksættere opfordres til at byde ind med deres forretningside, hvis de er på jagt efter finansiering. Der er penge så vel som know-how på spil, hvis man formår at rammer investorerne både i hjerne og hjerte. Fashion Forum har spurgt de to i investorpanelet med tættest bånd til modebranchen, Ilse Jacobsen og Christian Stadil, hvad de vægter, når de skal vælge om de vil investere deres penge.

Christian Stadil ser stort potentiale for modeiværksættere, der er på udkig efter kapital, i at deltage i Løvens Hule – branchen er en af de mere sexede af slagsen og gør sig godt visuelt. Men udseende er ikke alt, og skal man gøre sig håb om at få hummel-ejeren som investor, skal forretningsplanen være på plads.

Hvad tænder dig som investor?
”Jeg mener, at det er vigtigt når man pitcher, at man tænker i at ramme os løver emotionelt. Der er en række ting, der er vigtige: historiefortællingen skal være skarp og fængende. Det er en god ide, at være meget visuel, vise produktet frem og lade os mærke det.”

Hvad får lov at bestemme når du investerer – forretning eller følelser?
”Primært det økonomiske. Det, der gør konceptet specielt er, at det er vores egne penge vi investerer. Det ikke for sjov, og det rigtige arbejde begynder først når kameraerne er slukket. Jeg kigger på, om det er eller kan blive en god forretning, og om jeg kan få return på min investering, og den bliver mere værd over tid. Selvfølgelig skal der også være plads til følelserne. Genbrugsapp’en, ’ta’ det’, er et godt eksempel på et projekt, hvis ædle budskab ramte mig i hjertet, og som ingen penge tjener lige nu, men hvor ambitionen på sigt er, at det skal være en profitable forretning.”

Hvad skal modeiværksættere have styr på, for at fange din opmærksomhed?
”Det er oplagt for modebranchen at deltage i det her format, fordi den gør sig godt visuelt, er kendt for de gode historiefortællinger og for at være en mere sexet branche. Så udgangspunktet er godt. Når det er sagt, så skal forretningsdelen være på plads. Man skal være skarp på sine tal, på målgruppe og slutkunde, på salgsplatforme og marketing, på hvordan og hvornår investoren kan forvente af et afkast. En nok så god historie falder til jorden, hvis ikke økonomien er på plads.”

Hvis du skulle give et godt råd inden man træder ind i Løvens Hule?
”Hav prøvekørt præsentationen på video inden, så man kan se hvad der fungerer og hvad ikke gør. Jazzmusikeren Charlie Parker sagde: ”First perfect your instrument, then just play” – når man kan sit kram giver det frihed til at improvisere. Research os løver, så man kender os og vores investeringshistorik.”

Hvad slags investor foretrækker du at være?
”Jeg vil helst være involveret og komme med såkaldte kloge penge. Det kommer selvfølgelig an på, hvor stor investeringen er. Hvis jeg har over 10%, så er jeg aktiv. Jeg går ikke ind i noget, hvis ikke jeg tror, jeg kan gøre en forskel.”

I tredje sæson bliver det de samme investorer, nye iværksættere møder. Løverne er Jesper Buch, kendt for at have opbygget og solgt Just-Eat, Birgit Aaby med rengøringsfirmaet Combi-Service, Christian Stadil kendt fra THORNICO-koncernen og hummel, serieinvestoren Tommy Ahlers som har solgt it-succeserne Zyb og Podio og endeligt Ilse Jacobsen, der ud over sine gummistøvler, designer tøj, har en spa, restaurant og blomsterbutikker under sit Ilse Jacobsen brand.

 Deadline for ansøgninger til Løvens Hule 3 er 1. maj. Hent ansøgningsskemaet på dr.dk/løvenshule. Optagelser foregår i studier i København i slutningen af juni. DR1 viser programserien efter nytår.

Indlægget Christian Stadil: ”Historien falder til jorden, hvis ikke økonomien er på plads” blev vist første gang den Fashion Forum.

Brexits negative konsekvenser lader vente på sig

24. April 2017

For 10 måneder siden stemte briterne for at forlade EU. Straks efter den 23. juni, begyndte spekulationerne og spådommene at svirre, og eksperterne stod – og står – i kø for at give deres bud på, hvilken effekt Brexit får. Der er nu gået en rum tid, og derfor muligt at gøre status på konsekvenserne.

”Mange kommentatorer spåede øjeblikkelig recession, hvis man stemte ja til Brexit. Virkeligheden har imidlertid været, at økonomien har været robust i tredje og fjerde kvartal af 2016,” siger Michael Thomas, Risk Director for Atradius i Storbritannien og ansvarlig for kreditvurderingen af britiske virksomheder. Ifølge tal fra Danmarks Statistik steg dansk eksport til Storbritannien med 1 mia. kroner i andet halvår af 2016 – efter Brexit-afstemningen – sammenlignet med samme periode året før.

Foreløbigt har den største påvirkning siden valget været det kraftigt devaluerede pund. Over for euroen og kronen er pundet svækket med omkring 20%, hvilket har gjort danske eksportvarer dyrere. Men de økonomiske nøgletal i Storbritannien ser fortsat sunde ud og i stand til at understøtte fremtidig vækst.

Et reelt Brexit ligger heller ikke og lurer lige rundt om hjørnet, ifølge Michael Thomas:

”Forhandlingsprocessen er allerede sat i gang, men en toårig periode er meget optimistisk. Mange vurderer, at det vil tage meget længere tid – helt op til seks til ti år. Vi vil formentlig se en årelang overgangsaftale, der vil bane vejen for en endelig Brexit-aftale,” siger han, og påpeger, at dette kan give danske virksomheder ekstra tid til at forberede sig på ændrede vilkår.

En potentiel mangeårig forhandlingsproces er også for chefstrateg i investeringsbanken, Carnegie, Henrik Drusebjerg, årsagen til mistroen til Brexit:

”I mellemtiden kommer der nye stemmeberettigede unge – og færre ældre, der ved Brexit-valget vægtede højt på farvel-siden. Til den tid vil befolkningen sandsynligvis forlange en ny folkeafstemning. Jeg føler mig derfor bestemt ikke overbevist om, at Brexit overhovedet bliver gennemført.”

Ingen vej tilbage
Den britiske premiereminister, Theresa May, aktiverede i slutningen af marts den såkaldte artikel 50, og forhandlingerne skal derfor være afsluttet senest om to år. Det mener May godt, man kan nå, skriver Information.

Theresa May overraskede alle den 18. april ved at udskrive valg, og hendes klare budskab var, at det er ikke muligt at vende om; briternes beslutning om at forlade EU står ved magt. Det skriver TV2 Nyhederne.

Meningsmålinger viser, at Storbritannien er ligeligt fordelt mellem tilhængere og modstandere af Brexit, og lige så splittet er parlamentet om, hvordan briterne skal forlade EU. Kun et nyvalg og et styrket konservativt parti vil kunne sikre, at hun kan gennemføre en succesfuld Brexit-forhandling, ifølge Information.

Michael Thomsen mener, at et endeligt britisk farvel til EU vil betyde øget administration, som vil koste tid og penge for danske eksportører. En decideret importtold ligger dog ikke i kortene, og han ser lyst på fremtiden:

”Min vurdering er, at fremtidig vækst i høj grad vil afhænge af udfaldet af de forestående forhandlinger. Jeg er dog optimistisk omkring, at begge sider af bordet vil være klar på at indgå kompromisser, for at påvirkningen fra Brexit i sidste ende begrænses så meget som muligt,” siger han.

Indlægget Brexits negative konsekvenser lader vente på sig blev vist første gang den Fashion Forum.

Seneste regnskaber

21. April 2017

BRANDS4KIDS A/S
Selskabet fra Herning, der ejer flere børnebrands, kan glæde sig over at overskuddet i virksomheden igen er vokset. De sidste fem år har Brands4Kids således oplevet stigende vækst og et resultat, der afspejler dette. Årets resultat for 2016 lyder på små DKK 8,7 mio., og ledelsen udtrykker tilfredshed med resultatet.

ILLUM A/S
Stormagasinet ILLUM på Strøget har offentliggjort deres regnskab for 2016, og det er meget røde tal man finder på bundlinjen. Årets resultat lyder således på næsten DKK -100 mio. (DKK 98,884.000). En stor del af underskuddet tilskrives den fortsatte renovering af stormagasinet, der forventes af fortsætte indtil 2018. Konsekvensen af underskuddet betyder dog at moderselskabet La Rinascente S.p.A. må garantere adgang til kapital for fortsat drift, idet egenkapitalen pr 31/12-2016 er negativ og udgør DKK -147 mio. Det fremgår af ledelsesberetningen at egenkapitalen forventes genetableret over en længere årrække som følge af driftsoverskud.

ATC Footwear
Selskabet, der står bag skomærket Angulus og som driver agentur for en række kendte skomærker, har aflagt regnskab og et positivt et af slagsen. Årets resultat for 2016 endte med et overskud på DKK 2,98 mio. Resultatet er godt DKK 800.000 højere end i 2015. Hvorvidt resultatet opfattes som tilfredsstillende oplyses ikke i ledelsesberetningen.

SOFT GALLERY
Børnetøjsbrandet Soft Gallery har haft en godt år. I 2016 blev de for tredje år i træk kåret af Børsen som Gazelle-virksomhed og årets resultat er da også højere end i 2015. Virksomheden, der i år fejrer 10 års jubilæum, lukkede 2016 med et overskud på lidt over DKK 2 mio.

Alle regnskabstal er hentet fra cvr.dk

Indlægget Seneste regnskaber blev vist første gang den Fashion Forum.

”Mange ved ikke, hvad de vil med et samarbejde”

21. April 2017

Fashion Forum møder Lasse Ribergård på et af hans stamcafeer i Aarhus, hvor han fortæller baristaen seneste nyt: Han har friet til sin kæreste. Den historie er ikke kun forbeholdt hans venner og bekendte, den er (selvfølgelig) også delt på bloggen ned til mindste detalje.

”Folk deler mere ud af sig selv, sammenlignet med for blot tre år siden. I dag kan du læse indlæg om de mest personlige og intime detaljer om bloggeres liv. Vi holder stadig cirka 10% af vores liv for os selv, men resten deler vi med vores læsere,” fortæller Lasse Ribergård, der siden 2009 har drevet bloggen Sidseloglasse.com sammen med – sin nu forlovede – Sidsel Hilding-Hamann. Og det, som startede ud som personligt projekt, indskriver sig nu i en verdensomspændende kommunikations- og brandingtendens, hvis forretningspotentiale blot er vokset over de sidste 10 år.

”Troværdighed spiller en enormt vigtig rolle som blogger. Spørgsmålet er, om man som blogger i dag kan være troværdig uden at dele det personlige – godt som dårligt. For hvis det hele er rosenrødt, så ryger troværdigheden. Det tror ingen på,” siger Lasse Ribergård, der ugentligt deler både de mere letfordøjelige blogindlæg og de tungere, personlige af slagsen. Og netop dén kombination kan differentiere bloggerne på et yderst konkurrencefyldt marked.

Bannerannoncer og sponsorerede indlæg er hverdagskost
Sidsel og Lasses blog er en del af Society B – en udvalgt skare af Danmarks største bloggere, der er i stald hos Bloggers Delight. Da Bloggers Delight åbnede en filial i Aarhus sidste år, var – og er det stadig – med Lasse Ribergård i spidsen som projektleder for afdelingen. Diskussionen om kommercialisering og sponsorerede indlæg er særdeles velkendt for ham, og en udvikling han har skulle forholde sig til.

”Da vi fik bannerannoncer på bloggen for allerførste gang i 2011, i forbindelse med at vi blev en del af Bloggers Delight, stejlede vores læsere, for de var ikke vant til, at blogs var reklameplatforme. Den kritik har lagt sig, og det er min opfattelse, at læserne har accepteret, at blogs også er kommercielle.”

Blogs er blevet brands i sig selv, bloggere omvandrende reklamesøjler og det betyder, at ud over bannerannoncer, er professionaliseringen også rykket ind i selve indholdet på bloggen.

”Det kan godt lade sig gøre at lave en troværdig omtale af et produkt eller virksomhed, man er betalt for at anmelde. Det handler om at være ærlig, både om det positive og negative. Her er mikset, der udgør det store billede, igen afgørende – de sponsorerede indlæg skal suppleres med de personlige indlæg,” siger han.

Læserne forventer høj kvalitet og gennemsigthed, men en ekstra dimension, skal være opfyldt, når virksomheder lægger en sum penge for at blive en del af Sidsel og Lasse-universet:

”Relevans er altafgørende for modtagelsen og effekten – ikke kun for os bloggere, men for reklamer generelt. Dét er den vigtigste overvejelse, når vi siger ja til at indgå samarbejder. Vores læsere er kritiske, og de holder et skarpt øje. Det forpligter os til at gøre det ordentligt og vælge virksomheder og produkter, vi kan stå inde for,” pointerer han.

Længsel efter længerevarende samarbejder
De sponsorerede indlæg er ikke på vej væk igen, tværtimod, mener Lasse Ribergård. Men de vil ændre karakter:

”Jeg tror, at vi vil bevæge os bort fra korte engangsomtaler. I stedet vil de længerevarende samarbejder, hvor bloggerne i højere grad er ambassadører, blive mere udbredt. For færre større, er bedre end mange små. Det kommer i forlængelse af, at virksomheder i højere grad har fået øjnene op for, hvilken værdi det giver at indgå i et samarbejde med bloggere – Sverige er langt foran på den front, men Danmark er ved at komme efter det.”

Virksomheder skal ikke undervurdere brandingeffekten og troværdigheden, hvis brand, blogger og målgruppe matcher, påpeger Lasse Ribergård. Hvad samarbejdet konkret skal resultere i, bør dog være klart defineret af virksomheden, inden de tager kontakt til en blogger.

”Handler det om hurtig trafik til deres hjemmeside, salg af produkter, profilering eller øget kendskabsgrad? De overordnede målsætninger afgør, hvordan vi efterfølgende skal og kan måle effekten. Det er forholdsvist nemt at måle, hvor mange læsere bloggen sender videre til en webshop, men eksempelvis kan effekten af omtale af et rejsebureau tage længere tid, hvis målgruppen ikke skal bestille en ferie lige med det samme.”

Mindre kvantitet og mere trafik
Både i sit virke som blogger og som projektleder hos Bloggers Delight har Lasse Ribergård også bemærket, hvordan virksomheder ofte går efter kvantitet, når de skal vælge samarbejdspartnere.

”Jeg mener ikke, at virksomheder udelukkende bør se på bloggernes antal følgere og vælge derudfra. Hvis de 10.000 følgere ikke er en del af målgruppen, kan det være bedre at gå efter bloggen med den rigtige målgruppe, der har et bedre match, men som har færre følgere. Derudover kan influencers popularitet variere fra kanal til kanal. En person med flere hundredetusinde Instagram-følgere har ikke nødvendigvis hundredetusinde læsere på bloggen,” siger han, og igen leder det tilbage til formål og ønskede effekt, virksomheder skal have for øje i udvælgelsesprocessen.

Med en blog, der kun er en håndfuld år yngre end Facebook, har Lasse en klar mening om, hvilken strategi bloggere, der ønsker at indgå i professionelle samarbejder, bør anlægge.

”Facebook har gjort det svært at nå bredt ud, hvis man ikke betaler for at booste et opslag. Vi kan frygte, at det samme kan ske med Instagram, som jo er ejet af Facebook. Derfor er det vigtigt, at man også kan skabe trafik på egen hånd til sin blog, og spille på flere heste i forhold til at hente trafik.”

Sidsel og Lasse har hver sin personlige Instagram-profil, en Facebookside for bloggen, en Bloglovin’-profil og ikke mindst Google at hente trafik og følgere fra. Det er den vekselvirkning, der i fremtiden vil være med til at generere vækst for både bloggere og brands, spår Lasse Ribergård.

Indlægget ”Mange ved ikke, hvad de vil med et samarbejde” blev vist første gang den Fashion Forum.

Pernille Teisbæks bog solgt til udlandet 

21. April 2017

Da Pernille Teisbæk sidste efterår skrev og udgav bogen, Dress Scandinavian, blev den mødt af opmærksomhed fra den internationale presse. Nu har Penguin Random House købt rettighederne til bogen herunder også rettighederne til at videresælge til de øvrige markeder.

“Det er et helt ekstraordinært godt salg, og jeg kan ikke mindes tidligere at få så stort et forskud på en fagbog. I disse år forandrer markederne sig, og det ændrer også på måden, vi sælger rettigheder på,” siger Rights Director i People Group Agency, Louise Langhoff Koch, og fortsætter:

”Når et forlag, der er så stort og godt som Penguin Random House, er villig til at betale mange hundrede tusinde kroner for rettighederne til en bog – skrevet af en dansk stylist og modeekspert – så er det, fordi Pernille Teisbæk er synlig og til stede på alle markederne på en og samme tid.”

At bogen er nået ud i hele Europa, er en glædelig nyhed for Pernille Teisbæk, der er partner og kreativ direktør hos strategibureauet, Social Zoo, der blandt andet samarbejder med Copenhagen Fashion Week:

”Jeg er enormt glad og stolt over, at min bog nu kommer udover Danmarks grænser. Jeg har altid haft rigtig mange internationale følgere, som har efterspurgt en engelsksproget udgave, siden bogen udkom sidste år, så det er fantastisk, at de nu også har mulighed for at læse den. Og jeg ved, at der er kæmpe interesse for skandinavisk stil – både mode og boligindretning i udlandet, så jeg er rigtig stolt af at kunne bidrage med mit perspektiv på disse emner igennem min bog,” siger hun.

Sammen med sin Social Zoo-partner, Hannah Løffler, er Pernille Teisbæk nomineret som ”Årets Modeformidler” til ELLE Style Award, hvor hun sidste år vandt prisen som ”Årets stilikon”.

Indlægget Pernille Teisbæks bog solgt til udlandet  blev vist første gang den Fashion Forum.

RAINS vinder retssag om kopi-jakker

21. April 2017

Jacket, Long Jacket og Curve Jacket er blandt RAINS’ bedst sælgende produkter. Derfor var RAINS ikke begejstrede, da de på CIFF-messen i februar konstaterede, at en anden virksomhed solgte kopier af netop de tre populære regnjakker. RAINS protesterede, og Tif & Tiffy ApS. fjernede regnfrakkerne fra messen.

Sagen endte i Sø- og Handelsretten, men det var ikke med RAINS’ gode vilje, fortæller administrerende direktør, Daniel Brix Hesselager:

”Vi havde foretrukket en lettere løsning, hvilket der indledningsvist også var udsigt til, men modparten lod sig rådføre med advokater, der påstod, at RAINS’ jakker ikke nød nogen form for beskyttelse, men derimod frit kunne kopieres.”

Ikke bare inspiration
En del af retssagen har handlet om designprocessen og tilblivelsen af de tre regnjakker – både materialevalg, konstruktion og æstetik. Daniel Brix Hesselager fortalte i retten, hvordan han havde researchet og hentet inspiration fra blandt andet militærregnfrakker og klassiske trenchcoats.

I Tif & Tiffys designprocess var en Rains-jakke indblandet. Tif & Tiffy sendte i 2016 blandt andet regnjakker fra RAINS til en fabrik i Kina, der returnerede med salgsprøver, blandt andet i samme PU-materiale, som RAINS anvender.

Sagen er nu afgjort i Sø- og Handelsretten, og RAINS har fået medhold i, at Tif & Tiffys regnjakker er ”slaviske efterligninger”, som der står, af RAINS regnjakker, hvilket samtidig resulterer i sagsomkostninger på 25.300 kroner, som Tif & Tiffy skal betale RAINS.

”Sø- og Handelsretten har, som vi forventede, nedlagt forbud imod Tif & Tiffys kopier af vores produkter. Vi har nu fået dokumenteret vores designbeskyttelse. Som det fremgår af sagen, oplever vi en voksende skare af følger-brands, som vi sætter pris på at konkurrere med. Sagen imod Tif & Tiffy var dog speciel, idet der var tale om én til én kopier af vores produkter,” siger Daniel Brix Hesselager.

Retten mener, at Tif & Tiffys fremgangsmåde med at sende RAINS-jakker til en kinesisk producent er i strid med god markedsføringsskik. Retten mener dog ikke, at regnjakkerne kan beskyttes af ophavsretsloven, da regnjakkerne, kort sagt, består af simple designelementer.

”Vi er selvfølgelig positive over, at vores rettigheder er blevet håndhævet. Vi mener dog også, at vores produkter bør nyde ophavsretslig beskyttelse, hvilket vi efterprøver i en igangværende sag,” siger Daniel Brix Hesselager.

Læs hele afgørelsen her.

Indlægget RAINS vinder retssag om kopi-jakker blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

21. April 2017

Deleøkonomi: Veras Market udvider konceptet, således at genbrugstøjmarkedet afholdes dobbelt så tit – hver anden uge, frem for en gang om måneden. En ekstra tilføjelse til konceptet er derudover, at alt det tøj, som standholderne ikke får solgt, vil Veras opkøbe og kvitterer med point til den online eller fysiske butik. Webmagasinet Sustain Daily og Veras vil sammen i løbet af foråret afholde workshops og trendseminarer med bæredygtighed som omdrejningspunkt.

Forsidemodeller: Både koreanske og britiske Vogue har til deres maj-nummer valgt danske modeller, og Freja Beha og Frederikke Sofie repræsenterer Danmark på bedste vis på forsiderne af de to internationale modemagasiner.

PR: Pressedagene er i fuld gang, og hos Samira Kudsk PR er Part Two fremover til at finde på bøjlerne i showroomet og i billedbanken.

Hæderspris: I 90’erne høstede hun priser sammen med popgruppen Spice Girls, men den tid er forbi, og i denne uge opnåede Victoria Beckham det ypperste, man kan som brite: Victoria blev af Prins William hædret med en orden for hendes arbejde for modeindustrien.

Børnetøj: Hvis budgettet tillader det, kan dine børn løbe rundt og lege i Givenchy-tøj. Det franske modehus har netop offentliggjort, at de lancerer en børnetøjskollektion til børn fra 0 til 12 år, der består af denim, joggingbukser, sweatre og t-shirts.

USA: Business of Fashion har de sidste par dage teaset på Instagram for, hvem der vil pryde deres næste og niende printudgave. Med ”America” som overskrift, er det (selvfølgelig) dronningen af amerikansk mode, nemlig Anna Wintour, der er valgt som forsidemodel – iført sine ikoniske solbriller med det amerikanske flag i baggrunden.

Kampagnemodel: Liv Tyler er nyt ansigt for Triumph Essence, og på den anden side af kameraet står modefotografen, Rankin. Kampagnen skydes i gang til oktober, og vil køre samtidig med lanceringen af den globale Triumph-kampagne, “Find the One for Every You”.

Køkkenudstyr: Dolce & Gabbana har i deres seneste shows hyldet den italienske kvinde og mødre, og når de i fremtiden skal kokkerere, kan de blende, riste brød samt skænke og brygge kaffe af SMEG-køkkenprodukter dekoreret af Dolce & Gabbana.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

Rebekka Bay til Uniqlo

20. April 2017

I februar stoppede Rebekka Bay i Everlane, hvor hun siden sen-sommeren 2015 havde haft ansvaret for design og produkter. Siden hun forlod Everlane har der været stille om, hvad hendes fremtid skulle bringe, men det ligger nu fast.

I maj starter et nyt eventyr. Rebekka Bay er, ifølge flere medier, udnævnt til Creative Director for Uniqlos nye research & development center i New York. Rebekka Bay har, udover Everlane, en fortid hos GAP og COS, så hun tager masser af fast-fashion erfaring med sig i det nye job.

Uniqlo har allerede fire andre research centre i Tokyo, Shanghai, Los Angeles og Paris, der alle arbejder med trend-analyser og produkt udvikling. Ifølge Fashion Network, skal Rebekka Bays nye job ses som en indikation på, at Uniqlo i endnu større grad end tidligere har rettet øjnene mod det nordamerikanske marked.

Indlægget Rebekka Bay til Uniqlo blev vist første gang den Fashion Forum.

Zalando får ny dansk Senior PR Manager

20. April 2017

Fremover vil danske Maria Baré Johansen stå i spidsen for brandingen af den tyske online sko-og tøjforhandler, i jobbet som ansvarlig for Zalandos PR-afdeling i både Norden, Holland og Belgien. Maria Baré Johansen tiltrådte stillingen som Senior PR Manager den 1. april i år, og forlod herved stillingen som PR Manager for Norge og Danmark – en post hun har bestredet siden sommeren 2013.

Maria Baré Johansen har boet flere år i Berlin, hvor hun blandt andet har indhentet erfaring inden for PR og kommunikation i e-commerce og modeindustrien, via sin tidligere ansættelser hos to mindre, tyske PR-bureauer.

Ifølge Maria selv, er den nye stilling en oplagt mulighed for at søsætte flere nye projekter og tiltag – og dem har hun mange af:

”Jeg glæder mig til at være med til at styrke Zalandos brand image på tværs af Norden og det hollandske og belgiske marked. Vores fokus det kommende år er på Remix Fashion – at vise at du kan finde alt fra high street til high end brands hos Zalando. Og så har vi også sat fokus på mændene. Vores største kundegruppe er helt sikkert kvinder, så nu vil vi gerne vise mændene, at det kan være nemt og overskueligt få klaret shoppingen online,” fortæller Maria Baré Johansen i en pressemeddelelse.

Indlægget Zalando får ny dansk Senior PR Manager blev vist første gang den Fashion Forum.

Pages